Forumplein

Uit een ‘Feedback Geven’ workshop: de 4 G’s

Home  >>  Coaching en Workshops  >>  Uit een ‘Feedback Geven’ workshop: de 4 G’s

Feedback voor je houden is nooit een goed idee. Slik je het in dan leidt dat enkel tot frustratie en wrok, en blijft ongewenste gedrag gewoon zijn gangetje gaan. Maar hoe spreek je iemand aan? Zonder ervoor te zorgen dat hij of zij in de verdediging schiet? Zonder zelf te fel uit de hoek te komen? Het antwoord dat je tijdens een feedback Geven training hoort, is: ‘met de 4 G-feedback methode’.

De 4 G’s gebruiken om constructief feedback te geven

Een veelgebruikte methode die men tijdens een feedback geven workshop gebruikt, is een model waarbij men uitgaat van vier G’s. Dat staat voor:

  1. Gedrag (welk gedrag van de ander heb je geobserveerd?)
  2. Gevoel (welk gevoel riep dit bij jou op?)
  3. Gevolg (welk effect heeft dit gehad op de omgeving?)
  4. Gewenst gedrag (welk gedrag zou je liever zien?)

Hiermee bouw je jouw feedback op; op een rustige manier, helder en concreet. Dat voorkomt dat de ander in de verdediging schiet of dat het gesprek escaleert. Erg fijn dus, want zo kun je een constructief gesprek met iemand voeren.

Hoe gebruik je het?

1.   Benoem het gedrag

Zodra je een ander aanspreek, begin je door het geobserveerde gedrag te benoemen. Met andere woorden: wat jij feitelijk hebt gezien of gehoord. Hierbij gebruik je dus geen aannames, maar houd je het bij feiten.

En verwijten? Ook die laat je achterwege. Ga dus niet met je vingertje wijzen, dat lokt alleen maar verdediging uit. Op die manier voorkom je conflict, meningsverschil of escalatie.

Woorden die je kunt gebruiken om je observatie kenbaar te maken:

  • “Ik merk dat jij…”
  • “Ik zie dat je geen…”
  • “Je zegt daarnet dat…”
  • “Ik hoor dat je…”
  • “Net zeg je… en daarna…”

2.   Benoem het gevoel dat dit jou geeft

In de volgende stap benoem je wat het gedrag van de ander doet bij jou; hoe voel jij je hierbij? Hierbij is het belangrijk dat je het vanuit jouw perspectief benoemt. Probeer wel echt bij de situatie zelf te blijven en geen oude koeien uit de sloot te halen.

  • “Ik voel me genegeerd wanneer je..”
  • “Zodra je… voel ik me niet serieus genomen.”
  • “Het maakt mij verdrietig als…”
  • “Ik merk dat ik boos wordt wanneer…”

Feedback geven

3.   Benoem de gevolgen

Nadat je hebt benoemd wat dit met jou doet, benoem je de eventuele gevolgen van de acties van de ander. Ook hierbij wil je het vooral op jezelf betrekken, omdat je niet voor anderen kunt spreken. Houd het objectief en bij één voorbeeld:

  • “… doordat je het niet op tijd hebt aangeleverd, moet ik overwerken.”
  • “… omdat jij te laat kwam, is de meeting uitgelopen en heb ik mijn afspraak gemist.”
  • “… wanneer je niet actief meedoet, demotiveert dat anderen.”
  • “… de klant heeft een klacht ingediend omdat je…”

4.  Benoem het gewenste gedrag

Tot slot wil je jouw feedback eindigen met een concrete suggestie: wat wil jij dat de ander voortaan (anders) doet? Voorkom dat het een dringende mededeling wordt en betrek ook zeker de ander erbij.

Gewenst gedrag dat jij wil zien:

  • “… wil ik graag dat je op tijd in de vergadering verschijnt.”
  • “… zullen we afspreken dat je altijd vóór dinsdag de benodigde informatie toestuurt?”
  • “… kun je me voortaan op tijd laten weten dat je…”

 Betrek de ander erbij:

  • “Herken je wat ik zeg?”
  • “Hoe ervaar jij dat zelf?”
  • “Heb je zelf een idee hoe je dat anders zou kunnen aanpakken?”

Kortom

Feedback geven op ongewenst gedrag blijft vervelend, maar het hoeft niet moeilijk te zijn. Daarvoor gebruik je de 4 G’s; om het geven van feedback te versimpelen en jouw boodschap luid en duidelijk over te brengen, zonder de ander tegen de haren in te strijken.

Door je boodschap te verpakken volgens bovenstaande formule, zul je merken dat wát je zegt niet alleen beter aankomt, de ander zal je feedback ook sneller aannemen en opvolgen. Onthouden dus: gedrag, gevoel, gevolg, gewenst.


Comments are closed.